77 45 37 611 pn – pt 8:00 – 15:00
77 45 37 611 wew. 142, 155, 111 pn. – pt. w godz. 8:00 – 15:00
Link do serwisu epuap
Strona BIP Funduszu
Przejdź do treści
Strona główna WFOSiGW w Opolu
  • Strona głównaRozwiń
    • Aktualności
    • Wydarzenia
  • O FunduszuRozwiń
    • Status prawny Funduszu
    • Organy Funduszu
    • Dokumenty
    • Zamówienia publiczne
    • Oferty pracy
    • Promocja
  • OfertaRozwiń
      • Zasady udzielania dofinansowania
      • Program WFOŚiGW w Opolu SKWER z KLIMATEM
      • Program Priorytetowy Adaptacja do zmian klimatu część 2) Usuwanie skutków powodzi 2024 r.
      • SPECJALNY Program udzielania pomocy finansowej w usuwaniu skutków powodzi 2024
      • Program WFOŚiGW w Opolu „Nowoczesna Remiza”
      • Program WFOŚiGW w Opolu „AKADEMIA MŁODEGO EKOLOGA”
      • Czyste powietrze
      • Ciepłe mieszkanie
      • Kredyt preferencyjny BOŚ Bank
      • Agroenergia
      • Moja woda
      • Ogólnopolski program regeneracji środowiskowej gleb poprzez ich wapnowanie
      • Pracownia pod chmurką
      • Ekoremiza
      • Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej
      • Ogólnopolski program gospodarki wodno-ściekowej
      • Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest
      • Ogólnopolski program finansowania służb ratowniczych
      • Program „Odbudowa ekosystemu i różnorodności biologicznej rzeki Odry”
      • PONE – pożyczki dla osób fizycznych i przedsiębiorców
      • Doradztwo energetyczne
  • EdukacjaRozwiń
    • Artykuły
    • Konkursy i wydarzenia
    • Ekolekcje
  • KontaktRozwiń
    • Dane teleadresowe
    • Linki
    • RODO
    • Polityka prywatności
    • Zgłaszanie nadużyć
    • Skargi i Wnioski
    • Punkt operatorski – umów konsultację
    • Dla mediów
Portal Beneficjenta
Strona główna WFOSiGW w Opolu

Zgłaszanie nadużyć

POLITYKA PRZECIWDZIAŁANIA NADUŻYCIOM W WOJEWÓDZKIM FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W OPOLU

1. DEFINICJE I TERMINOLOGIA

Beneficjent – osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka nieposiadająca osobowości prawnej, będąca lub mogąca być stroną umowy z Funduszem, a także współpracująca lub mogąca współpracować z Funduszem.

Fundusz – Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu.

Koordynator- osoba kierująca pracą podporządkowanej komórki organizacyjnej, sprawująca nadzór nad realizacją powierzonych tej komórce zadań oraz odpowiedzialna wobec pracodawcy za ich prawidłową realizację.

Konflikt interesów – relacja mogąca budzić wątpliwości, co do bezstronności w odniesieniu do decyzji i działań wykonywanych w Funduszu. Do Konfliktu interesów mogą prowadzić w szczególności sytuacje pozostawania w relacji pokrewieństwa, powinowactwa, bliskich relacjach osobistych, bliskich relacjach zawodowych, członkostwo w organizacjach społecznych, udział w spółkach prawa handlowego, wspólne zasiadanie w organach osób prawnych, wspólne posiadanie rzeczy ruchomych i nieruchomości, bliskie relacje sąsiedzkie.

Nadużycie – działanie lub zaniechanie, stanowiące złamanie przepisów prawa, wewnętrznych regulacji lub zasad obowiązujących w Funduszu, w wyniku którego dopuszczająca się go osoba lub inne powiązane z nią osoby lub podmioty, odnoszą nieuprawnione korzyści lub którego rezultatem są nieuzasadnione straty ponoszone przez Fundusz. Korzyści oraz straty mogą mieć charakter finansowy, materialny lub niematerialny – co obejmuje także korzyści osobiste i straty wizerunkowe.

Podejrzenie konfliktu – sytuacja/okoliczności wskazujące na możliwość występowania Konfliktu interesów.

Postępowanie wyjaśniające – czynności prowadzące do ustalenia wystąpienia Nadużycia, Konfliktu interesów lub ich braku.

Prowadzący postępowanie – Audytor Wewnętrzny działający w ramach wykonywania zadań prewencyjnych.

Pracownik – osoba wykonująca pracę na rzecz Funduszu w oparciu o jakąkolwiek podstawę prawną, w tym w szczególności na podstawie stosunku pracy, powołania, w ramach umowy cywilnoprawnej, także w ramach odbywania stażu.

Raport końcowy – sprawozdanie zawierające opis stanu faktycznego ujawnionego w toku postępowania oraz jego analizę i wnioski. Zabezpieczenie toku procedowania Wszelkie działania mające na celu zapewnienie prawidłowości przebiegu procesu dotyczącego wyjaśniania zdarzenia dotyczącego Nadużycia lub faktu istnienia Konfliktu interesów, w tym w szczególności w toku Postępowania wyjaśniającego i zapobieżenia ewentualnym szkodom i nieprawidłowościom związanym z podejrzeniem nieprawidłowości.

2. ZGŁASZANIE I WYJAŚNIANIE NADUŻYĆ

2.1. Zgłaszanie Nadużyć

2.1.1. W Funduszu funkcjonuje jednolity sposób zgłaszania Nadużyć, gwarantujący Pracownikom anonimowość (Zgodny z zasadami ochrony sygnalistów). Pracownik, który powziął informację o Nadużyciu powinien zgłosić tę informację do Audytora Wewnętrznego na wskazane adresy: email: zgloszenia@wfosigw.opole.pl lub Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu, Audytor Wewnętrzny 45-018 Opole, ul. Krakowska 53 (z dopiskiem: „Zgłoszenie”)

Zgłoszenia Nadużyć na wyżej wymienione adresy mogą również dokonywać podmioty zewnętrzne. Zgłoszenie może być anonimowe.

2.1.2 Osobom dokonującym zgłoszenia oraz osobom objętym zgłoszeniem Audytor Wewnętrzny zapewnia ochronę tożsamości i dyskrecję w procesie wyjaśniania zgłoszenia. 2.1.3. Osoby dokonujące zgłoszenia nie mogą być poddawane represjom, dyskryminacji i innym niesprawiedliwym działaniom, a sprawcy działań odwetowych podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej.

2.2. Przyjęcie zgłoszenia

2.2.1. Audytor Wewnętrzny po otrzymaniu zgłoszenia dokonuje jego rejestracji.

2.2.2. Audytor Wewnętrzny podejmuje decyzje dotyczące dalszych działań związanych z otrzymanym zgłoszeniem, w szczególności o przyjętej procedurze postępowania i wyjaśnienia (w tym także co do ewentualnego zawiadomienia o sprawie organów ścigania we współpracy z Zarządem Funduszu).

2.3. Prowadzenie postępowania

2.3.1. Postępowanie jest prowadzone przez Audytora Wewnętrznego, pod nadzorem Zarządu. 2.3.2. Postępowanie w sprawie członków Zarządu prowadzi Audytor Wewnętrzny samodzielnie informując o jego wyniku Przewodniczącego Rady Nadzorczej Funduszu.

2.4. Przebieg Postępowania wyjaśniającego

2.4.1. Celem Postępowania wyjaśniającego jest m.in.:

2.4.1.1 weryfikacja wiarygodności zgłoszenia dotyczącego Nadużycia,

2.4.1.2 zabezpieczenie materiałów dowodowych dotyczących Nadużycia,

2.4.1.3 ujawnienie mechanizmu Nadużycia oraz sprawców,

2.4.1.4 oszacowanie skutków Nadużycia,

2.4.1.5 przedstawienie rekomendacji w zakresie działań naprawczych i prewencyjnych.

2.4.2. Postępowanie wyjaśniające obejmuje wszelkie działania, zgodne z przepisami prawa oraz zasadami i wewnętrznymi regulacjami, zmierzające do wyjaśnienia Nadużycia, w tym działania zmierzające do identyfikacji sprawcy Nadużycia oraz zabezpieczenia dowodów.

2.4.3. W toku Postępowania wyjaśniającego, Prowadzący postępowanie ma w szczególności prawo do:

2.4.3.1. wglądu do akt personalnych, systemów IT oraz innych źródeł w zależności od występujących potrzeb,

 2.4.3.2. uzyskiwania od Pracowników wszelkich informacji mogących przyczynić się do wyjaśnienia Nadużycia.

2.4.4. W toku Postępowania wyjaśniającego, każdy Pracownik zobowiązany do współpracy z Prowadzącym postępowanie oraz do udostępniania w tym zakresie wszelkich dokumentów i informacji, niezbędnych do wyjaśnienia Nadużycia.

2.4.5. Wszystkie czynności podejmowane w ramach prowadzonego Postępowania wyjaśniającego muszą być udokumentowane.

2.5. Dokumentowanie czynności w ramach Postępowania wyjaśniającego

2.5.1. Podstawową formą dokumentowania czynności w ramach Postępowania wyjaśniającego jest utrwalanie ich w notatce służbowej.

2.5.2. Notatki służbowe spisuje się z każdej istotnej czynności podejmowanej w ramach Postępowania wyjaśniającego.

2.5.3. Notatka służbowa powinna zawierać co najmniej następujące informacje:

a) wskazanie rodzaju podjętych czynności,

b) czas i miejsce oraz osoby uczestniczące w przeprowadzonych czynnościach wyjaśniających, c) opis przebiegu czynności,

d) datę i podpis osoby, która sporządziła notatkę.

2.5.4 Po przeprowadzeniu Postępowania wyjaśniającego, Prowadzący postępowanie sporządza Raport końcowy, który zawiera opis i ocenę stanu faktycznego ustalonego w toku Postępowania wyjaśniającego.

2.5.5. Raport końcowy przekazywany jest Zarządowi Funduszu.

2.5.6. Zarząd, któremu został przedłożony Raport końcowy podejmuje decyzję w przedmiocie jego przyjęcia i w przypadku uznania za konieczne, po przeprowadzonych analizach prawnych podejmuje dalsze działania. W szczególności w przypadku, gdy z Raportu końcowego wynika, że istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa, Zarząd może podjąć decyzję o sporządzeniu zawiadomienia do odpowiednich organów ścigania.

2.5.7. Raport końcowy z Postępowania wyjaśniającego wraz z materiałami towarzyszącymi archiwizowany jest przez Audytora Wewnętrznego przez okres co najmniej 10 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym został sporządzony), a w wypadku gdy jest to uzasadnione rozmiarem nieprawidłowości i wysokością ewentualnej szkody – przez okres co najmniej 15 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym został sporządzony).

2.5.8. Raport końcowy z Postępowania wyjaśniającego wraz z materiałami towarzyszącymi przechowywany jest w sposób uniemożliwiający osobom trzecim zapoznanie się z całością ww. dokumentacji.

2.5.9. Audytor Wewnętrzny prowadzi rejestr prowadzonych postępowań i ich wyników.

3. PRZECIWDZIAŁANIE WYSTĘPOWANIU KONFLIKTOWI INTERESÓW

3.1. Proces rekrutacji

3.1.1. Za przeciwdziałanie występowaniu konfliktu interesów w procesie zatrudniania Koordynatora lub Pracownika odpowiada Koordynator  Zespołu  Organizacji Biura i Promocji.

3.1.2. Fundusz zwraca szczególną uwagę, aby proces rekrutacji na wszelkie stanowiska, odbywał się z uwzględnieniem konieczności przeciwdziałania Konfliktowi interesów.

3.2. Konflikt interesów w procesie zakupowym i udzielenia dofinansowania na rzecz Beneficjenta

3.2.1. Pracownicy uczestniczący w procesie zakupu towarów i usług lub w procesie udzielania dofinansowań na rzecz Beneficjentów, są zobowiązani do zachowania bezstronności, niezależności, braku Konfliktu interesów oraz zasad uczciwej konkurencji.

3.2.2. Pracownicy składają dodatkowo udokumentowane oświadczenia w powyższym zakresie. Oświadczenia mogą być składane jednorazowo, okresowo lub dla każdej transakcji. 3.2.3. Oświadczenia powinny być składane przez Pracowników zgodnie z aktualnie posiadaną przez nich wiedzą, niemniej, w przypadku późniejszego powzięcia przez Pracownika informacji zmieniających treść oświadczenia – wymagane jest niezwłoczne złożenie oświadczenia uzupełniającego.

4. ZGŁASZANIE I WYJAŚNIANIE KONFLIKTU INTERESÓW LUB PODEJRZENIA KONFLIKTU

4.1. Zgłoszenie Konfliktu interesów lub Podejrzenia konfliktu

4.1.1. Każdy Pracownik, który stwierdzi Konflikt interesów lub Podejrzenie konfliktu, jak również uzyskuje wiedzę o takich okolicznościach tak w stosunku do siebie, jak i w stosunku do innego Pracownika, zobowiązany jest do niezwłocznego ich ujawnienia, jak również do podjęcia działań eliminujących ewentualny Konflikt interesów i jego skutki oraz do działań przeciwdziałających jego wystąpieniu w przyszłości.

4.1.2. Niezwłocznie po uzyskaniu wiedzy o zaistnieniu Konfliktu interesów lub Podejrzeniu konfliktu, Pracownik dokonuje ich zgłoszenia Audytorowi Wewnętrznemu (pisemnie lub na adres poczty elektronicznej wskazany w pkt 2.1).

4.1.3. Osobom dokonującym zgłoszenia oraz osobom objętych zgłoszeniem Audytor Wewnętrzny zapewnia ochronę tożsamości i dyskrecję w procesie wyjaśniania zgłoszenia (zgodną ze standardami przepisów dotyczących ochrony sygnalistów).

4.1.4. Audytor Wewnętrzny potwierdza zgłaszającemu przyjęcie zgłoszenia (jeśli nie jest to zgłoszenie anonimowe).

4.2. Wszczęcie i zasady postępowania

4.2.1. Po otrzymaniu zgłoszenia, Audytor Wewnętrzny analizuje informacje wskazane w zgłoszeniu oraz podejmuje decyzje w przedmiocie przyjętej procedury oraz zabezpieczenia toku procedowania, w szczególności:

4.2.1.1 przyjmuje oświadczenie Pracownika o istnieniu Konfliktu interesów i informuje zgłaszającego o braku podstaw do jego stwierdzenia,

4.2.1.2 przyjmuje oświadczenie Pracownika o istnieniu Konfliktu interesów i wydaje zalecenia co do dalszego postępowania adresowane do Zarządu lub Koordynatorów Zespołów do wiadomości Zarządu,

4.2.1.3 przyjmuje informację o podejrzeniu istnienia Konfliktu interesów i wszczyna postępowanie wyjaśniające, o którym mowa w pkt 4.3 poniżej.

4.2.2. W ramach zabezpieczenia toku procedowania, Audytor Wewnętrzny może zawnioskować do Zarządu w szczególności o wyłączeniu danego Pracownika z aktywności, procesów, postępowań i decyzji, co do których bezstronność i obiektywizm Pracownika mogą być kwestionowane. Treść uzasadnienia podjętej decyzji zostają odnotowane na zgłoszeniu. 4.3. Przebieg Postępowania wyjaśniającego

4.3.1. Audytor Wewnętrzny, po otrzymaniu zgłoszenia, a także z inicjatywy własnej, weryfikuje informacje dotyczące Podejrzenia konfliktu lub Konfliktu interesów zgodnie z zasadami prowadzenia Postępowania wyjaśniającego (odpowiednio jak w przypadku Nadużyć).

4.3.2. W przypadku stwierdzenia Konfliktu interesów Prowadzący postepowanie, informuje o sytuacji Zarząd lub Koordynatora Zespołu Pracownika celem podjęcia stosownych działań. Informacja o wyniku przeprowadzonego Postępowania wyjaśniającego przekazywana jest dodatkowo do Zarządu (w przypadku poinformowania Koordynatora), a gdy dotyczy członków Zarządu, Przewodniczącego Rady Nadzorczej Funduszu.

NAPISZ

sekretariat@wfosigw.opole.pl

ZADZWOŃ

77 45 37 611

WFOSiGW w Opolu
  • ul. Krakowska 53, 45–018 Opole
  • Godziny otwarcia:
    poniedziałek - piątek, 8:00 - 15:00
  • Telefon: 77 45 37 611
  • E-mail: sekretariat@wfosigw.opole.pl
Strona archiwalna
  • OFERTA
  • Zasady udzielania dofinansowania
  • Program WFOŚiGW w Opolu SKWER z KLIMATEM
  • Program Priorytetowy Adaptacja do zmian klimatu część 2) Usuwanie skutków powodzi 2024 r.
  • SPECJALNY Program udzielania pomocy finansowej w usuwaniu skutków powodzi 2024
  • Program WFOŚiGW w Opolu „Nowoczesna Remiza”
  • Program WFOŚiGW w Opolu „AKADEMIA MŁODEGO EKOLOGA”
  • Czyste powietrze
  • Ciepłe mieszkanie
  • Kredyt preferencyjny BOŚ Bank
  • Agroenergia
  • Moja woda
  • Pracownia pod chmurką
  • Ekoremiza
  • Ogólnopolski program regeneracji środowiskowej gleb poprzez ich wapnowanie
  • Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej
  • Ogólnopolski program gospodarki wodno-ściekowej
  • Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest
  • Ogólnopolski program finansowania służb ratowniczych
  • Program „Odbudowa ekosystemu i różnorodności biologicznej rzeki Odry”
  • PONE – pożyczki dla osób fizycznych i przedsiębiorców
  • Doradztwo energetyczne

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu © 2025

Menu dostępności

  • Deklaracja dostępności
  • Powered with favoriteLove by Codenroll

[ Placeholder content for popup link ] WordPress Download Manager - Best Download Management Plugin

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

Przewiń na górę
  • Strona główna
    • Aktualności
    • Wydarzenia
  • O Funduszu
    • Status prawny Funduszu
    • Organy Funduszu
    • Dokumenty
    • Zamówienia publiczne
    • Oferty pracy
    • Promocja
  • Oferta
    • Zasady udzielania dofinansowania ze środków WFOŚiGW w Opolu
    • Czyste powietrze
    • Ciepłe mieszkanie
    • Agroenergia
    • Moja woda
    • Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest cz. 1
    • Ogólnopolski program regeneracji środowiskowej gleb poprzez ich wapnowanie
    • Pracownia pod chmurką
    • Ekoremiza
    • Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej
    • Ogólnopolski program gospodarki wodno-ściekowej
    • Ogólnopolski program finansowania służb ratowniczych
    • Program „Odbudowa ekosystemu i różnorodności biologicznej rzeki Odry”
    • PONE – pożyczki dla osób fizycznych i przedsiębiorców
    • Doradztwo energetyczne
  • Edukacja
    • Artykuły
    • Konkursy
    • Ekolekcje
  • Kontakt
    • Dane teleadresowe
    • Polityka prywatności i RODO
    • Zgłaszanie nadużyć
    • Linki
    • Dla mediów
  • BIP
  • Portal Beneficjenta
WFOŚiGW w Opolu
Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.