77 45 37 611 pn – pt 8:00 – 15:00
77 45 37 611 wew. 142, 155, 111 pn. – pt. w godz. 8:00 – 15:00
Link do serwisu epuap
Strona BIP Funduszu
Przejdź do treści
Strona główna WFOSiGW w Opolu
  • Strona głównaRozwiń
    • Aktualności
    • Wydarzenia
  • O FunduszuRozwiń
    • Status prawny Funduszu
    • Organy Funduszu
    • Dokumenty
    • Zamówienia publiczne
    • Oferty pracy
    • Promocja
  • OfertaRozwiń
      • Zasady udzielania dofinansowania
      • Program WFOŚiGW w Opolu SKWER z KLIMATEM
      • Program Priorytetowy Adaptacja do zmian klimatu część 2) Usuwanie skutków powodzi 2024 r.
      • SPECJALNY Program udzielania pomocy finansowej w usuwaniu skutków powodzi 2024
      • Program WFOŚiGW w Opolu „Nowoczesna Remiza”
      • Program WFOŚiGW w Opolu „AKADEMIA MŁODEGO EKOLOGA”
      • Czyste powietrze
      • Ciepłe mieszkanie
      • Kredyt preferencyjny BOŚ Bank
      • Agroenergia
      • Moja woda
      • Ogólnopolski program regeneracji środowiskowej gleb poprzez ich wapnowanie
      • Pracownia pod chmurką
      • Ekoremiza
      • Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej
      • Ogólnopolski program gospodarki wodno-ściekowej
      • Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest
      • Ogólnopolski program finansowania służb ratowniczych
      • Program „Odbudowa ekosystemu i różnorodności biologicznej rzeki Odry”
      • PONE – pożyczki dla osób fizycznych i przedsiębiorców
      • Doradztwo energetyczne
  • EdukacjaRozwiń
    • Artykuły
    • Konkursy i wydarzenia
    • Ekolekcje
  • KontaktRozwiń
    • Dane teleadresowe
    • Linki
    • RODO
    • Polityka prywatności
    • Zgłaszanie nadużyć
    • Skargi i Wnioski
    • Punkt operatorski – umów konsultację
    • Dla mediów
Portal Beneficjenta
Strona główna WFOSiGW w Opolu

Zgłaszanie nadużyć

POLITYKA PRZECIWDZIAŁANIA NADUŻYCIOM W WOJEWÓDZKIM FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W OPOLU

1. DEFINICJE I TERMINOLOGIA

Beneficjent – osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka nieposiadająca osobowości prawnej, będąca lub mogąca być stroną umowy z Funduszem, a także współpracująca lub mogąca współpracować z Funduszem.

Fundusz – Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu.

Koordynator- osoba kierująca pracą podporządkowanej komórki organizacyjnej, sprawująca nadzór nad realizacją powierzonych tej komórce zadań oraz odpowiedzialna wobec pracodawcy za ich prawidłową realizację.

Konflikt interesów – relacja mogąca budzić wątpliwości, co do bezstronności w odniesieniu do decyzji i działań wykonywanych w Funduszu. Do Konfliktu interesów mogą prowadzić w szczególności sytuacje pozostawania w relacji pokrewieństwa, powinowactwa, bliskich relacjach osobistych, bliskich relacjach zawodowych, członkostwo w organizacjach społecznych, udział w spółkach prawa handlowego, wspólne zasiadanie w organach osób prawnych, wspólne posiadanie rzeczy ruchomych i nieruchomości, bliskie relacje sąsiedzkie.

Nadużycie – działanie lub zaniechanie, stanowiące złamanie przepisów prawa, wewnętrznych regulacji lub zasad obowiązujących w Funduszu, w wyniku którego dopuszczająca się go osoba lub inne powiązane z nią osoby lub podmioty, odnoszą nieuprawnione korzyści lub którego rezultatem są nieuzasadnione straty ponoszone przez Fundusz. Korzyści oraz straty mogą mieć charakter finansowy, materialny lub niematerialny – co obejmuje także korzyści osobiste i straty wizerunkowe.

Podejrzenie konfliktu – sytuacja/okoliczności wskazujące na możliwość występowania Konfliktu interesów.

Postępowanie wyjaśniające – czynności prowadzące do ustalenia wystąpienia Nadużycia, Konfliktu interesów lub ich braku.

Prowadzący postępowanie – Audytor Wewnętrzny działający w ramach wykonywania zadań prewencyjnych.

Pracownik – osoba wykonująca pracę na rzecz Funduszu w oparciu o jakąkolwiek podstawę prawną, w tym w szczególności na podstawie stosunku pracy, powołania, w ramach umowy cywilnoprawnej, także w ramach odbywania stażu.

Raport końcowy – sprawozdanie zawierające opis stanu faktycznego ujawnionego w toku postępowania oraz jego analizę i wnioski. Zabezpieczenie toku procedowania Wszelkie działania mające na celu zapewnienie prawidłowości przebiegu procesu dotyczącego wyjaśniania zdarzenia dotyczącego Nadużycia lub faktu istnienia Konfliktu interesów, w tym w szczególności w toku Postępowania wyjaśniającego i zapobieżenia ewentualnym szkodom i nieprawidłowościom związanym z podejrzeniem nieprawidłowości.

2. ZGŁASZANIE I WYJAŚNIANIE NADUŻYĆ

2.1. Zgłaszanie Nadużyć

2.1.1. W Funduszu funkcjonuje jednolity sposób zgłaszania Nadużyć, gwarantujący Pracownikom anonimowość (Zgodny z zasadami ochrony sygnalistów). Pracownik, który powziął informację o Nadużyciu powinien zgłosić tę informację do Audytora Wewnętrznego na wskazane adresy: email: zgloszenia@wfosigw.opole.pl lub Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu, Audytor Wewnętrzny 45-018 Opole, ul. Krakowska 53 (z dopiskiem: „Zgłoszenie”)

Zgłoszenia Nadużyć na wyżej wymienione adresy mogą również dokonywać podmioty zewnętrzne. Zgłoszenie może być anonimowe.

2.1.2 Osobom dokonującym zgłoszenia oraz osobom objętym zgłoszeniem Audytor Wewnętrzny zapewnia ochronę tożsamości i dyskrecję w procesie wyjaśniania zgłoszenia. 2.1.3. Osoby dokonujące zgłoszenia nie mogą być poddawane represjom, dyskryminacji i innym niesprawiedliwym działaniom, a sprawcy działań odwetowych podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej.

2.2. Przyjęcie zgłoszenia

2.2.1. Audytor Wewnętrzny po otrzymaniu zgłoszenia dokonuje jego rejestracji.

2.2.2. Audytor Wewnętrzny podejmuje decyzje dotyczące dalszych działań związanych z otrzymanym zgłoszeniem, w szczególności o przyjętej procedurze postępowania i wyjaśnienia (w tym także co do ewentualnego zawiadomienia o sprawie organów ścigania we współpracy z Zarządem Funduszu).

2.3. Prowadzenie postępowania

2.3.1. Postępowanie jest prowadzone przez Audytora Wewnętrznego, pod nadzorem Zarządu. 2.3.2. Postępowanie w sprawie członków Zarządu prowadzi Audytor Wewnętrzny samodzielnie informując o jego wyniku Przewodniczącego Rady Nadzorczej Funduszu.

2.4. Przebieg Postępowania wyjaśniającego

2.4.1. Celem Postępowania wyjaśniającego jest m.in.:

2.4.1.1 weryfikacja wiarygodności zgłoszenia dotyczącego Nadużycia,

2.4.1.2 zabezpieczenie materiałów dowodowych dotyczących Nadużycia,

2.4.1.3 ujawnienie mechanizmu Nadużycia oraz sprawców,

2.4.1.4 oszacowanie skutków Nadużycia,

2.4.1.5 przedstawienie rekomendacji w zakresie działań naprawczych i prewencyjnych.

2.4.2. Postępowanie wyjaśniające obejmuje wszelkie działania, zgodne z przepisami prawa oraz zasadami i wewnętrznymi regulacjami, zmierzające do wyjaśnienia Nadużycia, w tym działania zmierzające do identyfikacji sprawcy Nadużycia oraz zabezpieczenia dowodów.

2.4.3. W toku Postępowania wyjaśniającego, Prowadzący postępowanie ma w szczególności prawo do:

2.4.3.1. wglądu do akt personalnych, systemów IT oraz innych źródeł w zależności od występujących potrzeb,

 2.4.3.2. uzyskiwania od Pracowników wszelkich informacji mogących przyczynić się do wyjaśnienia Nadużycia.

2.4.4. W toku Postępowania wyjaśniającego, każdy Pracownik zobowiązany do współpracy z Prowadzącym postępowanie oraz do udostępniania w tym zakresie wszelkich dokumentów i informacji, niezbędnych do wyjaśnienia Nadużycia.

2.4.5. Wszystkie czynności podejmowane w ramach prowadzonego Postępowania wyjaśniającego muszą być udokumentowane.

2.5. Dokumentowanie czynności w ramach Postępowania wyjaśniającego

2.5.1. Podstawową formą dokumentowania czynności w ramach Postępowania wyjaśniającego jest utrwalanie ich w notatce służbowej.

2.5.2. Notatki służbowe spisuje się z każdej istotnej czynności podejmowanej w ramach Postępowania wyjaśniającego.

2.5.3. Notatka służbowa powinna zawierać co najmniej następujące informacje:

a) wskazanie rodzaju podjętych czynności,

b) czas i miejsce oraz osoby uczestniczące w przeprowadzonych czynnościach wyjaśniających, c) opis przebiegu czynności,

d) datę i podpis osoby, która sporządziła notatkę.

2.5.4 Po przeprowadzeniu Postępowania wyjaśniającego, Prowadzący postępowanie sporządza Raport końcowy, który zawiera opis i ocenę stanu faktycznego ustalonego w toku Postępowania wyjaśniającego.

2.5.5. Raport końcowy przekazywany jest Zarządowi Funduszu.

2.5.6. Zarząd, któremu został przedłożony Raport końcowy podejmuje decyzję w przedmiocie jego przyjęcia i w przypadku uznania za konieczne, po przeprowadzonych analizach prawnych podejmuje dalsze działania. W szczególności w przypadku, gdy z Raportu końcowego wynika, że istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa, Zarząd może podjąć decyzję o sporządzeniu zawiadomienia do odpowiednich organów ścigania.

2.5.7. Raport końcowy z Postępowania wyjaśniającego wraz z materiałami towarzyszącymi archiwizowany jest przez Audytora Wewnętrznego przez okres co najmniej 10 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym został sporządzony), a w wypadku gdy jest to uzasadnione rozmiarem nieprawidłowości i wysokością ewentualnej szkody – przez okres co najmniej 15 lat (licząc od końca roku kalendarzowego, w którym został sporządzony).

2.5.8. Raport końcowy z Postępowania wyjaśniającego wraz z materiałami towarzyszącymi przechowywany jest w sposób uniemożliwiający osobom trzecim zapoznanie się z całością ww. dokumentacji.

2.5.9. Audytor Wewnętrzny prowadzi rejestr prowadzonych postępowań i ich wyników.

3. PRZECIWDZIAŁANIE WYSTĘPOWANIU KONFLIKTOWI INTERESÓW

3.1. Proces rekrutacji

3.1.1. Za przeciwdziałanie występowaniu konfliktu interesów w procesie zatrudniania Koordynatora lub Pracownika odpowiada Koordynator  Zespołu  Organizacji Biura i Promocji.

3.1.2. Fundusz zwraca szczególną uwagę, aby proces rekrutacji na wszelkie stanowiska, odbywał się z uwzględnieniem konieczności przeciwdziałania Konfliktowi interesów.

3.2. Konflikt interesów w procesie zakupowym i udzielenia dofinansowania na rzecz Beneficjenta

3.2.1. Pracownicy uczestniczący w procesie zakupu towarów i usług lub w procesie udzielania dofinansowań na rzecz Beneficjentów, są zobowiązani do zachowania bezstronności, niezależności, braku Konfliktu interesów oraz zasad uczciwej konkurencji.

3.2.2. Pracownicy składają dodatkowo udokumentowane oświadczenia w powyższym zakresie. Oświadczenia mogą być składane jednorazowo, okresowo lub dla każdej transakcji. 3.2.3. Oświadczenia powinny być składane przez Pracowników zgodnie z aktualnie posiadaną przez nich wiedzą, niemniej, w przypadku późniejszego powzięcia przez Pracownika informacji zmieniających treść oświadczenia – wymagane jest niezwłoczne złożenie oświadczenia uzupełniającego.

4. ZGŁASZANIE I WYJAŚNIANIE KONFLIKTU INTERESÓW LUB PODEJRZENIA KONFLIKTU

4.1. Zgłoszenie Konfliktu interesów lub Podejrzenia konfliktu

4.1.1. Każdy Pracownik, który stwierdzi Konflikt interesów lub Podejrzenie konfliktu, jak również uzyskuje wiedzę o takich okolicznościach tak w stosunku do siebie, jak i w stosunku do innego Pracownika, zobowiązany jest do niezwłocznego ich ujawnienia, jak również do podjęcia działań eliminujących ewentualny Konflikt interesów i jego skutki oraz do działań przeciwdziałających jego wystąpieniu w przyszłości.

4.1.2. Niezwłocznie po uzyskaniu wiedzy o zaistnieniu Konfliktu interesów lub Podejrzeniu konfliktu, Pracownik dokonuje ich zgłoszenia Audytorowi Wewnętrznemu (pisemnie lub na adres poczty elektronicznej wskazany w pkt 2.1).

4.1.3. Osobom dokonującym zgłoszenia oraz osobom objętych zgłoszeniem Audytor Wewnętrzny zapewnia ochronę tożsamości i dyskrecję w procesie wyjaśniania zgłoszenia (zgodną ze standardami przepisów dotyczących ochrony sygnalistów).

4.1.4. Audytor Wewnętrzny potwierdza zgłaszającemu przyjęcie zgłoszenia (jeśli nie jest to zgłoszenie anonimowe).

4.2. Wszczęcie i zasady postępowania

4.2.1. Po otrzymaniu zgłoszenia, Audytor Wewnętrzny analizuje informacje wskazane w zgłoszeniu oraz podejmuje decyzje w przedmiocie przyjętej procedury oraz zabezpieczenia toku procedowania, w szczególności:

4.2.1.1 przyjmuje oświadczenie Pracownika o istnieniu Konfliktu interesów i informuje zgłaszającego o braku podstaw do jego stwierdzenia,

4.2.1.2 przyjmuje oświadczenie Pracownika o istnieniu Konfliktu interesów i wydaje zalecenia co do dalszego postępowania adresowane do Zarządu lub Koordynatorów Zespołów do wiadomości Zarządu,

4.2.1.3 przyjmuje informację o podejrzeniu istnienia Konfliktu interesów i wszczyna postępowanie wyjaśniające, o którym mowa w pkt 4.3 poniżej.

4.2.2. W ramach zabezpieczenia toku procedowania, Audytor Wewnętrzny może zawnioskować do Zarządu w szczególności o wyłączeniu danego Pracownika z aktywności, procesów, postępowań i decyzji, co do których bezstronność i obiektywizm Pracownika mogą być kwestionowane. Treść uzasadnienia podjętej decyzji zostają odnotowane na zgłoszeniu. 4.3. Przebieg Postępowania wyjaśniającego

4.3.1. Audytor Wewnętrzny, po otrzymaniu zgłoszenia, a także z inicjatywy własnej, weryfikuje informacje dotyczące Podejrzenia konfliktu lub Konfliktu interesów zgodnie z zasadami prowadzenia Postępowania wyjaśniającego (odpowiednio jak w przypadku Nadużyć).

4.3.2. W przypadku stwierdzenia Konfliktu interesów Prowadzący postepowanie, informuje o sytuacji Zarząd lub Koordynatora Zespołu Pracownika celem podjęcia stosownych działań. Informacja o wyniku przeprowadzonego Postępowania wyjaśniającego przekazywana jest dodatkowo do Zarządu (w przypadku poinformowania Koordynatora), a gdy dotyczy członków Zarządu, Przewodniczącego Rady Nadzorczej Funduszu.

NAPISZ

sekretariat@wfosigw.opole.pl

ZADZWOŃ

77 45 37 611

WFOSiGW w Opolu
  • ul. Krakowska 53, 45–018 Opole
  • Godziny otwarcia:
    poniedziałek - piątek, 8:00 - 15:00
  • Telefon: 77 45 37 611
  • E-mail: sekretariat@wfosigw.opole.pl
Strona archiwalna
  • OFERTA
  • Zasady udzielania dofinansowania
  • Program WFOŚiGW w Opolu SKWER z KLIMATEM
  • Program Priorytetowy Adaptacja do zmian klimatu część 2) Usuwanie skutków powodzi 2024 r.
  • SPECJALNY Program udzielania pomocy finansowej w usuwaniu skutków powodzi 2024
  • Program WFOŚiGW w Opolu „Nowoczesna Remiza”
  • Program WFOŚiGW w Opolu „AKADEMIA MŁODEGO EKOLOGA”
  • Czyste powietrze
  • Ciepłe mieszkanie
  • Kredyt preferencyjny BOŚ Bank
  • Agroenergia
  • Moja woda
  • Pracownia pod chmurką
  • Ekoremiza
  • Ogólnopolski program regeneracji środowiskowej gleb poprzez ich wapnowanie
  • Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej
  • Ogólnopolski program gospodarki wodno-ściekowej
  • Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest
  • Ogólnopolski program finansowania służb ratowniczych
  • Program „Odbudowa ekosystemu i różnorodności biologicznej rzeki Odry”
  • PONE – pożyczki dla osób fizycznych i przedsiębiorców
  • Doradztwo energetyczne

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu © 2025

Menu dostępności

  • Deklaracja dostępności
  • Powered with favoriteLove by Codenroll

[ Placeholder content for popup link ] WordPress Download Manager - Best Download Management Plugin

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

You can find out more about which cookies we are using or switch them off in .

Przewiń na górę
  • Strona główna
    • Aktualności
    • Wydarzenia
  • O Funduszu
    • Status prawny Funduszu
    • Organy Funduszu
    • Dokumenty
    • Zamówienia publiczne
    • Oferty pracy
    • Promocja
  • Oferta
    • Zasady udzielania dofinansowania ze środków WFOŚiGW w Opolu
    • Czyste powietrze
    • Ciepłe mieszkanie
    • Agroenergia
    • Moja woda
    • Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest cz. 1
    • Ogólnopolski program regeneracji środowiskowej gleb poprzez ich wapnowanie
    • Pracownia pod chmurką
    • Ekoremiza
    • Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej
    • Ogólnopolski program gospodarki wodno-ściekowej
    • Ogólnopolski program finansowania służb ratowniczych
    • Program „Odbudowa ekosystemu i różnorodności biologicznej rzeki Odry”
    • PONE – pożyczki dla osób fizycznych i przedsiębiorców
    • Doradztwo energetyczne
  • Edukacja
    • Artykuły
    • Konkursy
    • Ekolekcje
  • Kontakt
    • Dane teleadresowe
    • Polityka prywatności i RODO
    • Zgłaszanie nadużyć
    • Linki
    • Dla mediów
  • BIP
  • Portal Beneficjenta
WFOŚiGW w Opolu
Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.